Zeepiraten worden Wegpiraten
Les met gastdocent van ZAT Projectenbureau
De eerste muzikale verkeerseducatieve theatervoorstelling vol meezingliedjes in Nederland, waarin de zeepiraten Annie Anker en Betty Boei met hun papegaai Rico noodgedwongen aan land moeten.
Via het Gelderse land proberen de zee piraten via een muzikale reis naar de haven van Rotterdam te reizen waar de grote Piratenschip voor anker ligt. Om van zee piraat tijdelijk wegpiraat te worden valt in praktijk niet mee. Op een indrukwekkende piratentandem met bakboord en stuurboord als enige verkeerskennis moet het drukke Nederlandse en Gelderse verkeer doorkruist worden. Natuurlijk gaat dit gepaard met vallen en opstaan. De afleiding is onderweg enorm groot en het zingen zit hun in bloed, ook in hachelijke situaties. De leerlingen (landrotten) zullen alle zeilen bij moeten zetten om de wegpiraten veilig in Nederland te begeleiden richting de haven. Deze muzikale theaterproductie is nieuw en is bedoeld voor kinderen in de groepen 5 en 6 (leeftijd van 8 tot 10 jaar) of voor speciaal onderwijs (leeftijd 10 tot 14 jaar).
Zeepiraten worden Wegpiraten is een theatraal muzikale reis/voorstelling over verkeersveiligheid voor (Speciaal)Basis Onderwijs leerlingen van groep 5 en 6 en voor leerlingen van het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Die de leerlingen meeneemt langs de voor hen belangrijke onderwerpen in het verkeer en op een speelse en interactieve manier hen kennis aanreikt en handelingsperspectief biedt voor veilige deelname in hun verkeersomgeving.
Wat speelt zich af?
- Twee zee piraten zijn via de Rijn en Waal onderweg naar Rotterdam. Daar ligt de grote internationale boot klaar die hen naar de jaarlijkse Piraten conferentie op de Bermuda driehoek brengt. Helaas stranden ze met pech bij Arnhem en moeten nu over land. Echter zonder enige kennis van de verkeersregels op de weg. Bij de landingsplaats staat een fiets met een schatkist achterop.
- Ze proberen met dit vervoersmiddel verder te kunnen. Op hun landkaart zien de piraten dat ze via Zaltbommel moeten. Daar ligt volgens hun landkaart een reserveboot klaar.
In de schatkist vinden ze een 5 tal borden over fietsregels, die ze natuurlijk niet kennen. Eerst moeten ze bij de fiets (een tandem) wel ontdekken hoe deze functioneert. Dit gaat met vallen en opstaan. - Als de piraten op de fiets zitten gaat het mis, want stuurboord en bakboord op het water is anders dan rechts en links in het wegverkeer. Dit wordt muzikaal bezongen met een eerste piraten meezinglied. Deze shanty (piraten) liedjes gaan over de problemen in het verkeer en worden muzikaal omlijst met de leerlingen gezongen.
- In de kennisquiz van de 5 tal getoonde fietsborden wordt getracht enigszins door het verkeer te komen. Dit zijn belangrijke borden als je (met de fiets) aan het verkeer wilt deelnemen.
Met behulp van de scholieren ("landrotten" genoemd) proberen de zee piraten (nu op de weg en Wegpiraten) wegwijs te worden in het Gelderse verkeer.
Fietspaden, Stoplichten, Voorrangswegen, Spoorweg overgangen en Rotondes moeten worden verkend. De Wegpiraten doen alles eerst op eigen manier. Geen richting aangeven, muziek keihard aan, met een scheepstelefoon bellen en vooral stunts uithalen op de fiets , selfie bij de flitspaal. Kortom; verkeergevaarlijk gedrag dat niet kan. Aan de leerlingen om hen kennis en gedrag bij te brengen - Eenmaal in Zaltbommel aangekomen zien zij aan de oevers van de Waal een tweede schatkist liggen. Daarin ook weer 5 verkeersborden en een geluidsbox voor de kennisquiz met geluiden. In de geluidsbox zitten 5 verschil lende geluiden. Deze moeten de leerlingen worden geraden, nadat de wegpiraten deze totaal niet herkennen. Het gaat om het geluid van:- een brandweer auto,- een ziekenauto,- een politieauto,- een vrachtwagen,- een scooter. De leerlingen vertellen de wegpiraten wat de verschillende geluiden zijn, wat ze betekenen in het verkeer en hoe je hier verkeersveilig mee om kunt gaan. Ook wat het betekent als je aan het spelen bent en je deze geluiden hoort.
- Hierna doen een paar leerlingen samen met de wegpiraten een geluidstest met telefoonoortjes in en een piraten ooglapje op met de bovenstaande geluiden. Hier zien de leerlingen de effecten van afleiding door muziek (oortjes) en telefoon (ooglapje) en de mogelijke gevolgen hiervan voor henzelf in het verkeer, maar ook tijdens het spelen in een verkeersomgeving.
De weggeluiden worden vervolgens muzikaal bezongen door de wegpiraten en scholieren.
Hierna worden de 5 verkeersborden bekeken. Dit zijn typische verkeersborden voor asociaal gedrag van wegpiraten.
De weg piraten zullen de scholieren expliciet vragen of zij dit herkennen van hun ouders en wat zij ervan vinden. Zo kunnen scholieren hun ervaringen hierover delen. - Door de reacties van de leerlingen zullen de wegpiraten deze gedragsaspecten van zichzelf herkennen en inzien hoe zij zich de afgelopen periode in de voorstelling gedragen hebben.
Zij komen tot inkeer en nemen samen met de leerlingen punt voor punt door wat zij moeten doen om toch nog veilig bij de boot aan te komen. Zonder hulp van de verkeersactieve school leerlingen was dit nooit gelukt. - De laatste fase en route proberen zij dit uit en zien tot hun grote opluchting dat veilig en verantwoord fietsen en (één) oog hebben voor overige weggebruikers en allerlei situaties, loont en leidt tot veiliger verkeersgedrag voor zichzelf en voor anderen.
- Een speciale quiz met vijf vragen over rechts en links zal een winnaar opleveren die een speciale piraten prijs krijgt uitgedeeld. De voorstelling wordt afgesloten met een derde en laatste piraten meezinglied over het land van “Rijn en Waal”. Piraten horen op zee en niet op de weg.
Leerdoel
- Leerlingen zijn zich bewust van de verschillen tussen spelen en als verkeersdeelnemer als verkeersdeelnemer aan het verkeer deelnemen als fietser of voetganger.
- Leerlingen kennen de verkeersborden, tekens, regels en voorzieningen die voor hen relevant zijn en weten hoe ze daarbij moeten handelen.
- Leerlingen kunnen de voorrangsregels en voorrangstekens goed toepassen.
- Leerlingen weten dat ze rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers en dat die afwijkend verkeersgedrag kunnen vertonen.
- Leerlingen leren dat de snelheid van andere weggebruikers goed ingeschat moet worden en dat de remweg van zichzelf en van andere weggebruikers langer kan zijn dan verwacht.
- Leerlingen kennen de invloed van het weer op de verkeersveiligheid en hoe stemming het verkeersgedrag kan beïnvloeden.
Opbouw les
In het programma voert de theatrale werkvorm de boventoon. De theatrale musical werkvorm
leent zich uitstekend voor het geven van verkeersvoorlichting aan de leerlingen van groep 5 en 6 en
het speciaal voortgezet onderwijs.
Door de leerlingen door piraten mee te laten nemen in de reis over water en op de weg kunnen verschillende activiteiten in het programma verwerkt worden.
Zo worden zij uitgedaagd mee te denken in het veilig deelnemen aan het verkeer door aanwijzingen te geven aan de piraten. Dit is een interactief proces, waarbij de acteurs/ gastdocenten de mogelijkheid hebben selectief te reageren en de voorstelling aan te passen aan het niveau van de groep en de bijdrage die de groep levert.
In de schatkist zitten een vijftal verkeersborden die te maken hebben met verkeersregels. Hiermee wordt op een speelse manier kennis aangereikt aan de leerlingen.
Ook de kennisquiz met geluiden is gericht op het vermeerderen van kennis en toepassen in de praktijk.
Rol omkering. De acteurs die het gedrag van wegpiraten vertonen komen tot inzicht en veranderen met behulp van de leerlingen die hen vertellen hoe ze zich veilig in het verkeer moeten gedragen tot voorbeeldige verkeersdeelnemers. Een transformatie die door de leerlingen als een goed resultaat van hun bijdrage gezien wordt en het de moeite waard maakt zelf ook goed en veilig verkeersgedrag te vertonen (commitment met gedrag).
Ten slotte nog het zingen van de shanty liedjes. De liedjes worden samen met de piraten gezongen en verbinden de acteurs met de leerlingen. Daarbij is zingen überhaupt al een verbindende activiteit en heeft de educatieve inhoud van de liedjes ook nog een kennis vermeerderend effect dat lang bij blijft. De gekozen activiteiten sluiten aan de bij leeftijd van de leerlingen die graag bij de les op een interactieve manier betrokken worden
Daarnaast maken wij gebruik van de didactische leervormen: Doceren, Onderwijs leergesprek,
Discussievormen; meningsvormend en groepsdiscussie en Storytelling
Lesduur
1 sessie van 45 minuten.
Bijzonderheden les
Er is een ruimte als een speellokaal of gymlokaal nodig. Het uitvoerende team heeft ca. 20 m2 speelruimte nodig voor de theatrale muzikale voorstelling. De leerlingen zitten in een theateropstelling met middenpad. Multimedia aansluitingen is niet noodzakelijk.
In de voorstellingsruimte wordt een theaterachtige setting opgebouwd met een decor van afbeelding aan de piraten gerelateerd.
Ook de voor de voorstelling noodzakelijke attributen zijn al opgesteld. Hierbij gaat het om de fiets (tandem) , schatkist en andere decorstukken en attributen.
Voor de muzikale ondersteuning is een geluidsinstallatie aanwezig.
De voorstelling wordt volledig verzorgd door 2 acteurs/gastdocenten
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
ZAT Projectenbureau
Het ZAT Projectenbureau is met groot team van specialisten een uiterst creatief en dynamisch producent van edutainment producties met ruime ervaring op het gebied van verkeersveiligheid. Onze kracht is om op directe wijze in contact te treden met de doelgroepen. Onze middelen, manpower en activiteiten zijn hierop volledig afgestemd.Voor leerlingen en studenten zijn in de afgelopen decennia aansprekende theatervoorstellingen en workshops ontwikkeld, die worden uitgevoerd door professionele acteurs, vakbekwame presentatrices en enthousiaste docenten.
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.