Your message

Les met gastdocent van Stichting TeamAlert

Tijdens Your Message gaan we aan de slag met het maken van een campagneplan, poster en gadget! Het plan richt zich op een verkeersthema dat voor de studenten zelf relevant is. Dat thema kan te maken hebben met mobielgebruik, andere vormen van afleiding en alcohol of drugs.
Voorbeeld van gemaakte gadgets tijdens de les Your Message

Leerdoel

Het doel van Your Message is leerlingen bewust maken van hun eigen rol in het verkeer, in een verkeersthema dat voor de studenten zelf relevant is. Dat thema kan te maken hebben met mobielgebruik, andere vormen van afleiding en alcohol of drugs.

Opbouw les

Tijdens Your Message splitsen we de klas op in vier groepen. Deze groepen gaan aan de slag met het maken van een campagne over een verkeersthema dat voor hen relevant is.

Het eerste onderdeel bestaat uit het kijken naar de simulatievideo “Stap Op”, waarbij de leerlingen door de ogen van de fietser kijken die zich door het verkeer waant. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Als de code genoemd wordt, zijn er gekke elementen in beeld. Omdat de leerlingen druk bezig zijn met de code intoetsen, missen zij deze dingen volledig. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien, zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft. Ze beseffen welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.

Tijdens het tweede onderdeel gaan we in gesprek over eigen ervaringen in het verkeer. Vaak komen hierbij persoonlijke verhalen op tafel. Onze jongerenvoorlichters koppelen feitjes en handelingsalternatieven aan de eigen ervaringen van de leerlingen. We ontdekken wat zij zelf belangrijk vinden belangrijk vinden en welk risicogedrag ze zelf vaak vertonen. Aan de hand hiervan kiezen ze een thema voor de ontwikkeling van een eigen campagne. Dit thema kan bijvoorbeeld gaan over mobielgebruik, andere vormen van afleiding, alcohol of drugs.

Tijdens het derde onderdeel gaan we aan de slag met maken van een gadget en de campagneposter met bijhorende slogan!

Ter afsluiting pitchen de groepen hun campagne aan elkaar. Met de pitch overtuigen zij de hele klas van hun verkeersveilige boodschap!

Lesduur

Duur: 90 per sessie, minimaal twee, maximaal drie sessies per dag
Op- en afbouwtijd: 45 minuten

Bijzonderheden les

Deelnemers: Minimaal 20 en maximaal 32 leerlingen per sessie.
Minimaal twee en maximaal drie sessies per dag. Locatie: groot klaslokaal.
Aanwezig: één begeleidend docent.

TeamAlert verzorgt de uitvoering van het project van begin tot eind.
Dit project heeft aangepaste modules voor verschillende niveaus en leerjaren.

Foto's

Reserveer les

Thema's

Fiets
Smart­phone
Ver­keers­gedrag

Kenmerken

Uitvoering
Gastdocent
Niveau
VMBO
MAVO
HAVO
VWO
MBO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerjaar 5
Leerjaar 6
Downloads en links
Planning
Voor deze les zijn de aankomende tijd geen lesmomenten ingepland.
Over de aanbieder

Stichting TeamAlert

Wij hebben een droom: 0 verkeersslachtoffers onder jongeren! Met zo’n dertig young professionals op kantoor en meer dan zestig jongerenvoorlichters op locatie komen we jaarlijks op ruim 600 plekken zoals scholen en festivals. En ook online kom je onze projecten en campagnes tegen. TeamAlert maakt impact! Dit komt omdat we verkeersveiligheid bespreekbaar maken door jongeren op een persoonlijke en originele manier te benaderen. Dankzij wetenschappelijke onderbouwing binnen onze interventies, weten we daadwerkelijk te overtuigen.

https://teamalert.nl/

Vragen?

Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.