Verkeersplaneet
Les met gastdocent van ZAT Projectenbureau
Spacy van de verkeerde planeet is beland in Gelderland om te leren van de kinderen.
Spacy de pop en een poppenspeelster komen van de verkeerde planeet en willen kijken hoe de kinderen in Gelderland deelnemen aan het verkeer. Op de verkeerde planeet gebeuren namelijk veel ongelukken, waardoor kinderen niet meer veilig naar school kunnen fietsen of bij hun ouders of verzorgers in de auto kunnen zitten. De bewoners van de verkeerde planeet maken steeds dezelfde fouten en weten niet meer hoe het moet. Daarom is Spacy uitgerekend naar de aarde en naar Gelderland gekomen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat, zodat de verkeerde planeet kan worden veranderd in een echte verkeersplaneet, waar iedereen zich veilig en zonder ongevallen kan voortbewegen.
Algemeen:
In de interactieve theatervoorstelling/poppentheater De Verkeersplaneet komen de volgende verkeerssituaties en gedragingen van schoolkinderen uit het speciaal (voorbereidend) onderwijs aan bod:
- Voetganger: Netjes oversteken op een zebrapad.
- Passagier in de auto: Juist gordelgebruik en kinderzitje, ook achterin. Uit de auto stappen aan de juiste kant (bij school).
- Aandacht en afleiding: Omgaan met de mobiele telefoon (niet appen of bellen) op de fiets en in de auto.
- Op de fiets: Afslagen en rekening houden met overig verkeer.
Afsluiting:
Om de leerdoelen tijdens de voorstelling te overhoren, wordt tot slot het spel Ren je Bord gespeeld. Hierbij komen de scènes terug in de vorm van vragen over verkeersborden.
Verkeersborden en verkeersregels: Kennis in de vorm van Ren je Bord. Leerlingen krijgen een vraag over een verkeerssituatie en moeten dan naar het juiste verkeersbord lopen/rennen.
In de voorstelling en vooraf en daarna worden de volgende lesmaterialen gebruikt:
- Diverse verkeersborden voor de lesonderwerpen en het spel Ren je Bord.
- Een nagebouwd zebrapad.
- Een auto met daarin een stuur en zitje.
- Een fietsstuur voor het afslaan in het verkeer.
Er wordt een lesbrief voor zowel kinderen als ouders meegestuurd naar de school om de Verkeersplaneet voor te bereiden (focus op het onderwerp, activering van kennis) en na afloop in de thuissituatie door te spreken (ouderparticipatie).

Leerdoel
- De kinderen hebben kennis over het juist gordelgebruik in de auto en het belang daarvan.
- De kinderen hebben kennis over veilig voetgangersgedrag op en rond een zebrapad.
- De kinderen hebben kennis over veiligheid in en rondom de auto, zowel van het kind zelf als van andere inzittenden.
- De kinderen hebben kennis over de volgorde van handelen bij het afslaan op de fiets ten opzichte van overig verkeer.
- De kinderen hebben kennis over het gevaar van afleiding door het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets.
- De kinderen hebben kennis over het gevaar van afleiding en het gebruik van de mobiele telefoon in de auto.
- De kinderen hebben kennis over de betekenis van de basale verkeersborden die zij in het verkeer kunnen aantreffen.
Opbouw les
De Verkeersplaneet is een kant-en-klare les/theatershow, waardoor de betreffende school alleen belast wordt met de interne communicatie en het regelen van de zaalruimte.
Twee actrices met de pop Spacy nemen de kinderen mee in een spannend verhaal, waarin Spacy met de hulp van de kinderen de juiste stappen kan nemen om zijn missie te volbrengen: van de verkeerde planeet, waar alles fout gaat in het verkeer, een echte veilige verkeersplaneet maken. Het gebruik van storytelling zorgt ervoor dat de kinderen de aangereikte kennis beter onthouden. Door de kinderen in de rol van helper/adviseur te zetten, gaan zij zich daar ook naar gedragen en overtuigen ze zichzelf van het belang van veilig gedrag in het verkeer. Tijdens de voorstelling worden de leerdoelen met betrekking tot school, woonomgeving en de thuis-schoolroute herhaald en tussentijds op een speelse manier getoetst, bijvoorbeeld door eerst iets verkeerd voor te doen en vervolgens hulp te vragen. Na afloop van de les mogen de kinderen het spel Ren je Bord spelen. Met Spacy de pop proberen ze de verkeersborden/regels die in het script ter sprake komen op de juiste manier te interpreteren, door na de vraagstelling naar het juiste verkeersbord te lopen/rennen.
Lesduur
1 sessie van 45 minuten.
Bijzonderheden les
Er is een ruimte nodig, zoals een speellokaal of gymlokaal. Het uitvoerende team heeft circa 20 m² speelruimte nodig voor de voorstelling. De leerlingen zitten in een theateropstelling met een middenpad. Multimedia-aansluitingen zijn niet noodzakelijk.
In de voorstellingsruimte wordt een theaterachtige setting opgebouwd met een decor (straat, zebrapad, fiets en auto-attributen).
De voorstelling wordt volledig verzorgd door 2 acteurs/gastdocenten.
Thema's
Kenmerken

Uitvoering

Niveau

Leerjaar
ZAT Projectenbureau
Het ZAT Projectenbureau is met groot team van specialisten een uiterst creatief en dynamisch producent van edutainment producties met ruime ervaring op het gebied van verkeersveiligheid. Onze kracht is om op directe wijze in contact te treden met de doelgroepen. Onze middelen, manpower en activiteiten zijn hierop volledig afgestemd.Voor leerlingen en studenten zijn in de afgelopen decennia aansprekende theatervoorstellingen en workshops ontwikkeld, die worden uitgevoerd door professionele acteurs, vakbekwame presentatrices en enthousiaste docenten.
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.