Studio Rotonde
Les met gastdocent van Stichting TeamAlert
Tijdens Studio Rotonde houden we een klassencarroussel! We splitsen de klas op in drie groepen die elk langs drie verschillende onderdelen rouleren. Bij het eerste onderdeel gaan we in gesprek over eigen ervaringen in het verkeer. Tijdens het tweede onderdeel ervaren de leerlingen aan de hand van een ervaringsvideo wat afleiding met je doet. Tijdens het laatste onderdeel stappen we de studio in en beelden we veilige en onveilige situaties uit.Leerdoel
Het doel van Studio Rotonde is om op een aansprekende manier veilig gedrag in het verkeer te stimuleren bij
jongeren van het speciaal onderwijs. Dit houdt in dat jongeren minder afgeleid zijn in het verkeer en zich houden aan de verkeersregels.
jongeren van het speciaal onderwijs. Dit houdt in dat jongeren minder afgeleid zijn in het verkeer en zich houden aan de verkeersregels.
Opbouw les
Tijdens Studio Rotonde splitsen we de klas op in drie groepen die elk langs drie verschillende onderdelen rouleren. Bij het eerste onderdeel gaan we in gesprek over eigen ervaringen in het verkeer. Zo betrekken de leerlingen het project op hun eigen gedrag en situatie. De jongerenvoorlichter maakt daarbij gebruik van interessante feitjes, waardoor direct het kennisniveau van de leerling wordt verhoogd.
Het tweede onderdeel bestaat uit het kijken naar de simulatievideo “Stap Op”, waarbij de leerlingen door de ogen van de fietser kijken die zich door het verkeer waant. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Als de code genoemd wordt, zijn er een roze olifant en transformer in beeld. Omdat de leerlingen druk bezig zijn met de code intoetsen, zien ze deze gekke dingen niet. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien, zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft en beseffen zij welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.
Tijdens het derde onderdeel duikt de groep de studio in. Hier beelden de leerlingen verschillende onveilige situaties uit en proberen zij daarna de bijpassende veilige variant te laten zien.
Na de carrousel van drie onderdelen komen de leerlingen weer samen in het grote lokaal waarna ze aan de slag gaan met het maken van een eigen strip. Hierin komt weer een van de door hen gekozen situaties voor. Als laatste opdracht wordt ook nog een mooi voornemen geformuleerd in de vorm van een implementatie intentie. Bijvoorbeeld: “Als ik op de fiets stap, dan stop ik mijn telefoon in mijn tas”.
Het tweede onderdeel bestaat uit het kijken naar de simulatievideo “Stap Op”, waarbij de leerlingen door de ogen van de fietser kijken die zich door het verkeer waant. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Als de code genoemd wordt, zijn er een roze olifant en transformer in beeld. Omdat de leerlingen druk bezig zijn met de code intoetsen, zien ze deze gekke dingen niet. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien, zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft en beseffen zij welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.
Tijdens het derde onderdeel duikt de groep de studio in. Hier beelden de leerlingen verschillende onveilige situaties uit en proberen zij daarna de bijpassende veilige variant te laten zien.
Na de carrousel van drie onderdelen komen de leerlingen weer samen in het grote lokaal waarna ze aan de slag gaan met het maken van een eigen strip. Hierin komt weer een van de door hen gekozen situaties voor. Als laatste opdracht wordt ook nog een mooi voornemen geformuleerd in de vorm van een implementatie intentie. Bijvoorbeeld: “Als ik op de fiets stap, dan stop ik mijn telefoon in mijn tas”.
Lesduur
Duur: 90 minuten, minimaal twee, maximaal drie sessies per dag
Op- en afbouwtijd: 30 minuten
Op- en afbouwtijd: 30 minuten
Bijzonderheden les
Deelnemers: minimaal 10 en maximaal 15 leerlingen per klas.
Locatie: 3 klaslokalen, waarvan er 2 ook kleine ruimten mogen zijn
Aanwezig: één begeleidend docent.
TeamAlert verzorgt de uitvoering van het project van begin tot eind.
Locatie: 3 klaslokalen, waarvan er 2 ook kleine ruimten mogen zijn
Aanwezig: één begeleidend docent.
TeamAlert verzorgt de uitvoering van het project van begin tot eind.
Reserveer les
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Gastdocent
Niveau
Praktijkonderwijs
VSO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Downloads en links
Planning
Deze les is de aankomende tijd ingepland op:
- maandag 4 november 2024
Over de aanbieder
Stichting TeamAlert
Wij hebben een droom: 0 verkeersslachtoffers onder jongeren! Met zo’n dertig young professionals op kantoor en meer dan zestig jongerenvoorlichters op locatie komen we jaarlijks op ruim 600 plekken zoals scholen en festivals. En ook online kom je onze projecten en campagnes tegen. TeamAlert maakt impact! Dit komt omdat we verkeersveiligheid bespreekbaar maken door jongeren op een persoonlijke en originele manier te benaderen. Dankzij wetenschappelijke onderbouwing binnen onze interventies, weten we daadwerkelijk te overtuigen.Vragen?
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.