Kruispunt e-bike
Les met gastdocent van Stichting TeamAlert
De e-bike en fatbike zijn razend populair onder jongeren. Deze fietsen mogen officieel niet harder dan 25 km/u, maar worden vaak opgevoerd om veel hogere snelheden te halen. Veel jongeren beseffen echter niet hoe gevaarlijk dat kan zijn. Niet alleen opvoeren brengt risico’s met zich mee, maar ook afleiding op een snelle fiets kan ernstige gevolgen hebben. Deze les is bedoeld om jongeren op een speelse manier bewust te maken van de gevaren en risico’s die horen bij het gebruik van e-bikes en fatbikes.

Leerdoel
Het doel van dit project is om op een aansprekende manier veilig verkeersgedrag op de e-bike en fatbike te stimuleren. Dit houdt in dat leerlingen met een gepaste snelheid rijden en hun e-bike niet opvoeren, dat ze niet afgeleid raken op de elektrische fiets en dat de leerlingen zich aan de verkeersregels houden.
Opbouw les
We starten met de video “Stap op”. In deze video wordt een fietssimulatie getoond van een leerling die met de e-bike onderweg is naar school. Terwijl de leerlingen een code invoeren op hun rekenmachine, verschijnen er in de video opvallende afleidingen, zoals een roze olifant en een transformer. Door de afleiding merken ze deze opvallende elementen niet op, wat het effect van afleiding in het verkeer duidelijk maakt.
Na de video begint de debatronde. Iedereen krijgt een “Eens/Oneens”-bordje om hun mening te tonen. Vervolgens wordt van elk team een aantal leerlingen gevraagd om hun standpunt toe te lichten en hun mening te onderbouwen; wie heeft het beste argument? Het team dat zich vaak laat horen krijgt punten en de individueel beste debater krijgt aan het einde nog een prijs!
In de kennisquiz wordt de verkeerskennis over e-bikes en fatbikes van de leerlingen getest. Dit is de bril-op-bril-af quiz met ludieke grote en kleurrijke brillen! De leerlingen krijgen A of B vragen, denken ze dat het antwoord A is dan zetten ze de bril op, denken ze dat het antwoord B is dan zetten ze de bril af.
Daarna sluiten we met de leerlingen een DEAL om veilig door het verkeer te gaan. Per team worden de gemaakte afspraken aan de jury (minimaal twee docenten) gepresenteerd. Zij geven de teams punten en kiezen aan het einde de beste debater. Vervolgens ronden we de les samen af.
Lesduur
Een sessie van Kruispunt duurt 90 minuten. Per dag kunnen er twee of drie sessies van Kruispunt worden afgenomen. Vooraf wordt 105 minuten opbouw tijd en na de laatste sessie 60 minuten afbouw tijd gerekend.
Projectonderdelen Kruispunt
- Introductie (10 minuten)
- Ervaringselement Stap op (15 minuten)
- Stelling 1 (15 minuten)
- Quiz (10 minuten)
- Stelling 2 (15 minuten)
- Deal (15 minuten)
- Nabespreking (10 minuten)
Bijzonderheden les
Per dag kunnen er twee of drie sessies van Kruispunt worden ingepland. Voor Kruispunt is een grote ruimte nodig zoals een gymzaal of een aula. Het minimale aantal leerlingen voor een sessie is 55 en het maximale aantal leerlingen is 100.
Thema's
Kenmerken

Uitvoering

Niveau

Leerjaar
Stichting TeamAlert
Nul verkeerslachtoffers onder jongeren in Nederland. Dat is de ambitie van TeamAlert. Om ons doel te bereiken zetten we in op positieve gedragsverandering met diverse projecten op het voortgezet onderwijs en het MBO en staan we op allerlei toffe festivals. Daarnaast bedenken we vette campagnes, online en offline. We geloven in peer-to-peer educatie en dus worden de projecten uitgevoerd door jongeren voor jongeren.
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.