Aan in het donker fietsverlichtingscampagne

Les met gastdocent van Adviesbureau Kragten i.s.m. S.M.I.L.E Promotions

Deze minisessie in de klas draait om jongeren bewust maken van het belang van fietsverlichting tijdens donkere dagen. Met de campagne “AAN in het donker ’’ stimuleren we jongeren om altijd goed zichtbaar te zijn op de fiets. Ze leren niet alleen waarom fietsverlichting belangrijk is, maar krijgen ook praktische hulpmiddelen aangereikt om hun eigen verkeersgedrag veiliger te maken. De school ontvangt OOK een online toolkit en een promotiepakket met gratis fietsverlichting.

We laten leerlingen op een leuke en actieve manier ontdekken waarom fietsverlichting zo belangrijk is. Niet alleen leren ze zelf veilig de weg op te gaan, maar ze worden ook echte ambassadeurs voor goed gedrag in het verkeer!

Tijdens een interactieve les duiken ze in een spannende Kahootquiz over fietsverlichting en bedenken ze samen een toffe leus voor een klassenposter. Die poster wordt natuurlijk in de klas opgehangen, zodat iedereen eraan herinnerd wordt om ‘aan in het donker’ te zijn.

Voor de leerlingen zonder werkende fietsverlichting hebben we een handige kaart met tips én een doel: binnen een week die verlichting fixen! Of het nu met hulp van ouders, een fietsenmaker of gewoon zelf is – we maken het makkelijk en haalbaar. Als afsluiter versieren ze een gave sleutelhanger, die meteen aan hun sleutelbos gaat als dagelijkse reminder om het licht aan te zetten.

Zo combineren we leren en doen op een leuke manier om veilig fietsen in het donker vanzelfsprekend te maken

Leerdoel

De leerlingen begrijpen het belang van goedwerkende fietsverlichting en worden gestimuleerd om hier structureel mee aan de slag te gaan, door middel van interactief leren, positieve beloning, praktische hulpmiddelen en ouderbetrokkenheid. Uiteindelijk nemen zij verantwoordelijkheid voor hun eigen verkeersveiligheid, met een concrete gedragsverandering als doel: altijd rijden met werkende fietsverlichting tijdens de donkere dagen.

Opbouw les

De scholentour bestaat uit vier onderdelen:

  1. De dag start met een aanmoediging bij aankomst op de middelbare school voor de leerlingen die hun fietsverlichting aan hebben als ze aankomen op school. We belonen de leerlingen die het goede gedrag vertonen. Zij maken kans op een leuke prijs, zoals een bioscoopbon of bol.com tegoedbon.
  2. Vervolgens is er een informatiemoment in de klas/tijdens de pauze. Hierdoor maken we meer verbinding met de leerlingen en hebben we meer tijd om hun te stimuleren fietsverlichting te voeren tijdens de donkere dagen.

    Gedragsregels
    Dit doen we door middel van een Kahootquiz: een interactieve quiz waarmee leerlingen via hun telefoon vragen beantwoorden over het belang van goedwerkende fietsverlichting. Als herinnering aan de afspraak om met goede fietsverlichting te fietsen, zal er een klassenposter in de “AAN in het donker” huisstijl in de klas worden opgehangen. Op die poster komt een pakkende en positieve leus te staan die de leerlingen zelf formuleren. De poster herinnert hen aan de gemaakte afspraak.

    Weerstand en implementatie intentie
    De leerlingen met kapotte of geen fietsverlichting ontvangen een kaartje met de doelstelling ‘binnen een week fiets ik met werkende fietsverlichting’. Bij leerjaar één tot en met drie betrekken we de ouders door op het kaartje de ouders te vragen of zij willen helpen. Bij de leerjaren vier tot en met zes staat op het kaartje dat ze of zelf de fietsverlichting maken of hulp bij hun ouders vragen. We benoemen de fietsenmakers in de buurt en de leerlingen schrijven deze op het kaartje.

    Sleutelhangers
    Bij de afsluiting ontvangen de leerlingen een ‘Aan in het donker’ sleutelhanger die aanspreekt bij de doelgroep. De sleutelhanger bevestigen we samen direct aan de sleutelbos. Deze prompt herinnert de leerlingen om hun fietsverlichting aan te zetten.

  3. Een online toolkit met nieuwsitems ondersteund met beeldmateriaal die de gemeente, school en ander soort organisaties kan delen om te laten zien dat zij actief bezig zijn met het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo vergroten we het bereik van de campagne en maken we gebruik van de voorbeeldrol die de gemeente heeft.
  4. Promotiedoos met een aantal lampjes voor de leerlingen die hun fietsverlichting niet op orde hebben. We maken het makkelijk om aan fietsverlichting te komen.


Lesduur

De minisessie in de klas duurt 20 minuten (per klas).
De totale duur van de scholentour voor één school is 4,5 uur .

Bijzonderheden les

  • Aanwezigheid digibord.
  • Kinderen dienen op de dag van de gastles een tablet of smartphone mee naar school te nemen.
    • Het is ook mogelijk om de les te volgen zonder telefoon, bijvoorbeeld wanneer er op school een beleid is dat het gebruik van mobiele telefoons beperkt.
Reserveer les

Thema's

Fiets
Ver­keers­gedrag

Kenmerken

Uitvoering
Gastdocent
Niveau
Praktijkonderwijs
VMBO
MAVO
HAVO
VWO
MBO
VSO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerjaar 5
Leerjaar 6
Planning
Voor deze les zijn de aankomende tijd geen lesmomenten ingepland.
Over de aanbieder

Adviesbureau Kragten i.s.m. S.M.I.L.E Promotions

Als advies-, ontwerp- en ingenieursbureau maakt Kragten zich sterk voor de openbare ruimte van morgen. Kragten denkt na over de inrichting, beleving én het gedrag van mensen in deze openbare ruimte. Mobiliteit is daar een belangrijk onderdeel van.

SMILE werkt met getrainde gastdocenten die ervaren zijn in het geven van deze lessen. De gastdocenten zijn jong en kunnen zich goed inleven in de belevingswereld van de doelgroep, zodat de boodschap nóg beter overkomt.

Vragen?

Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.